Izlandi kalandozások télen és nyáron

Üvöltő szél és hóvihar fogadott minket a párommal a reykjaviki repülőtéren 2015 februárjában. Régi vágyunk volt ellátogatni Izlandra. Úgy döntöttünk, nem egy meleg, napos helyre menekülünk el a tél elől, hanem éppen ellenkezőleg, szembenézünk vele. Az érintetlen természetre, a kihalt téli tájra és természeti csodákra vágytunk. Meg akartuk tapasztalni a természet végtelen erejét amint a tavasz beállta előtt még egyszer megmutatja az arcát kendőzetlenül a tél.

Magyar emberek lévén volt már részünk igazi télben amikor a hideg a csontokig hatol, amikor az ónos eső szakad és minden úgy le van fagyva, hogy az ember az életét kockáztatva lép ki az utcára. Mégis, Izland más. Izland vad, érintetlen és elindulva az utakon az ember úgy érezheti, talán senki nem járt ott előtte.

Amint kiléptünk a repülőtérről és az elemekkel küzdve eljutottunk az autóig, már érezhető volt, hogy ez az egy hét is tartogat kalandokat. Számítottunk hóra, jégre és hidegre de nem számítottunk az erejét fitogtató szélre, ami mind a vezetést, mind a lábon járást megnehezítette.

A körülbelül 3-5 percenként feltörő gejzírt úgy elfújta a szél, hogy mi csak vízszintesben láttuk a feltörést. De hogy a gejzírt elfújta az talán nem annyira meglepő, mint hogy elfújta az embereket. Egymásba kapaszkodva és sokszor térden csúszva kellett a jégen egyensúlyozni, hogy lehetőleg ne induljunk meg a több száz fokos gejzír felé és ne pottyanjunk bele a félig befagyott vízesésbe. Ezért is döbbenetes, ahogy az izlandi lovak az erős szélben egymáshoz közel állva vészelik át ezeket az embert próbáló hóviharokat.

A szél ereje hihetetlen volt Izland

A szél ereje hihetetlen volt

Lovak a szélben Izland

Így telnek az izlandi lovak napjai a zord télben

Eredeti elképzelésünk az volt, hogy észak felé bejárjuk az országot. Azonban a sziget északi fele a hó birodalmába került és személyautóval – na meg egyszerű túristáknak – az a rész megközelíthetetlen volt, így dél felé vettük az irányt. Egyik legemlékezetesebb látvány a Jokulsárlón Gleccser Lagúna (Jökulsárlón – Glacier Lagoon) volt. Hihetetlen látvány fogadja az embert, ahogy a vízből kiemelkednek a gyönyörű kék jégtömbök és körülötte a vízen vastag jégtáblák úsznak.

Izland jeges tó

Jökulsárlón – Glacier Lagoon

Izland jégen ülünk

Pihenés a jégtáblákon

Izland nem egy síparadicsom és nem egy szokásos túrista célpont. Itt nincsenek 5 csillagos szállodák lépten nyomon és nincs minden sarkon McDonald’s (megjegyszem, az egyáltalán nincs, mert a cég kivonult Izlandról 2009-ben). Itt csodákat lehet látni. A természet hihetetlen erejét, a percenként többezer  köbméter lezúduló vizet a gyönyörűbbnél gyönyörűbb vízezeséseknél, az érintetlen hófödte tájat, az Északi fény játékát az égbolton.

Bár sokan túristacsapdának tartják mégis kihagyhatatlan egy izlandi látogatás során a Kék Lagúna. Kicsit aggódtam, hiszen a kötelező zuhanyozás és hajmosás után az ember vizes fejjel úszkál a vízben, aminek a hőmérséklete ugyan 37-39 fok viszont a szél továbbra is sűvít és hideg a levegő. Aggodalmam felesleges volt hiszen semmi bajom nem lett viszont gyönyörű lett a bőröm a tó aljáról összegyűjtött és arcra kenhető fehér iszaptól. Ki-be járkáltunk a különböző szaunákból és a meleg vízből miközben a hó ropogott a lábunk alatt.

Izland thermál fürdő

A Kék Lagúna (The Blue Lagoon)

Izland kék Laguna thermál fürdő

Séta a hóban

Izland Kék Laguna thermál fürdő

A jobb oldali kép igen gyorsan elkészült. Kabátban sem volt melegem.

Mi leginkább a természetre voltunk kíváncsiak Izlandon de egy napot eltöltöttünk Reykjavíkban is. Míg Londonban már nyíltak a tavaszi virágok, itt eszünkbe sem jutott a tavasz ahogy a hófödte utcákon sétáltunk és csodáltuk a gyönyörű színes házakat gyertyákkal az ablakokban.

Iyland Reyjavik utcái

Tél Reykjavikban – februárban még nyoma sincs a tavasznak

Rejkjavik utcáin

Séta Reykjavik utcáin

Az izlandiak azt mondják, ha nem tetszik az aktuális időjárás, várj öt percet és megváltozik. Ez így volt hiszen a röpke egy hét alatt volt részünk mindenben kivéve talán a meleget. Beleszerettünk ebbe a csodálatos országba és már akkor elterveztük, hogy visszatérünk.

FB_IMG_1474296646704

Erre 2016 júniusában került sor. Szándékosan júniusban mentünk, amikor a leghosszabbak a nappalok hiszen látni akartuk ezt az országot a Nap uralma alatt. Olyannyira hosszúak ilyenkor a nappalok, hogy bár a Nap lemegy a horizont alá, ezekben a hónapokban nem sötétedik be. Ezért is volt az, hogy minden időérzékünket elveszítve fedeztük fel a szebbnél szebb természeti csodákat és ismertük meg Izland rejtett kincseit sokszor az éjszakába nyúlóan túrázva.

Izland éjféli nap

Az éjféli Nap (Midnight Sun)

Visszalátogattunk olyan helyekre, ahol télen jártunk hiszen látni akartuk milyen is egy-egy táj kizöldülve és a hótakaró nélkül. Nyár lévén sikerült megvalósítanunk, amit télen nem tudtunk és körbe tudtuk autózni a szigetet dél felől északra haladva.

Izland télen és nyáron

Tél vs nyár

Nyáron egy másik arcát mutatja a természet Izlandon. Minden világos, színes és végtelen. A vízezések csak úgy zúdulnak a végtelenbe, a havas hegycsúcsok csillognak a nyári nap sugarai alatt, a végtelen zöld mezőket gyönyörű sárga és lila virágok díszítik. A nappalok és éjszakák egybefolynak, egyszerre látni a lemenő Napot és a feljövő Holdat.

Nyári Izland

Virágok Izlandon

Nyár Izlandon

Ahogy sokan furcsának tartották miért megyünk a legnagyobb télben Izlandra úgy szintén sokan megkérdőjelezték, miért akartunk menni a nyár derekán. A legtöbb ember tengerpartra vágyik és napsütésre ráadásul mi Londonban élünk ahol köztudottan nem a hőség jellemző nyáron. Egy percig nem bántuk meg a döntést. Valóban nincs kánikula, de Izlandra az ember nem azért megy, hogy a hasát süttesse. Igaz, talán hihetetlen, de Észak-Izlandon még erre is volt lehetőségünk, amikor a Hofsós nevű fürdőbe látogattunk el, ahol a kellemesen meleg medencében úszkálva csodáltuk a mellettünk hullámzó tengert és a havas hegycsúcsokat. Nyáron úgy mondanám, hogy a tél viszontagságai nélkül lehet látni szebbnél szebb tájakat és megtapasztalni a természet gyönyörű képződményeit.

Hofsós uszoda – Észak Izland

Nyáron más az autóvezetés is Izlandon. Míg télen a legnagyobb veszélyt a jeges utak, a rendkívül rossz látási viszonyok és a hóviharok jelentik, addig nyáron a világgal mit sem törődő és az út közepén sétálgató birkák okozhatnak átmeneti fennakadást. De őket leszámítva a forgalom gyér, olyannyira, hogy sokszor órákon keresztül nem jön szembe senki. Ennek köszönhetően szinte bármikor meg lehet állni akár az út közepén készíteni néhány csodás képet.

Üres utak Izlandon

Üres utak

Birkák az úton Izland

Az egyetlen forgalmi akadályt a birkák jelenthetik nyáron

Számtalan természeti látványosság van Izlandon amit érdemes meglátogatni. Mindegyik más oknál fogva csodálatos és mindegyik más-más élményt nyújt. Egyik látványossága Izlandnak viszont nem a szépsége miatt ismert. 1973-ban egy repülő kényszerleszállást hajtott végre nem messze a tengertől. A repülőgép roncsai a mai napig ott vannak ahol akkor sikeresen landolt. Ide egy közel egy órás séta vezet egy unalmas és minden túlzás nélkül szürke tájon keresztül ami Izlandon igen furcsa. Mégis, túristák százai teszik meg ezt az utat naponta, csak hogy lássák ezt a roncsot. Ha az időből kitelik, mindenféleképpen ajánlom ennek a programnak a beiktatását.

Repülőroncs Izland

A roncs

Izland csodálatos és egyedi de meg kell említsem, hogy nem olcsó. Ennek egyik oka, hogy ellentétben sok más országgal, az alacsony népesség és ritkán lakottsága miatt nincs nagy választék szállásokban főleg ha az ember fel szeretné fedezni az egész szigetet. Ha valakinek több ideje van, mondjuk heteket vagy akár hónapokat rá tud szánni, érdemes biciklin vagy motoron, kempingezve bejárni az egész országot. De amint a leírásból érezhető, már egy-egy hét alatt rengeteg élménnyel lehetünk gazdagabbak.

Godafoss vízesés Izland

Godafoss vízesés

Többen tették már fel a kérdést, a téli vagy a nyári Izland tetszett jobban. Ez számomra olyan kérdés, mintha azt kérdeznék, hogy a feketét vagy a fehéret szeretem jobban, a forró csokit vagy a teát, a tengert vagy a hegyeket. Mindkettő más és egyedi, nem lehet őket összehasonlítani. Nem tudnék választani, hiszen mindkét esetben gyönyörű és egyedülálló. Az biztos, hogy a természet hatalmasságát érzékelve egy-egy pillanatra úgy érzi az ember, hogy minden lehetséges az életben.

2 Megjegyzés Tags:

Szerző:

Miss Franko

Kata 14 éve Londonban él párjával. Mindketten teljes munkaidőben dolgoznak, de amikor tehetik, utaznak. Néhány éve Angliából elindulva megtettek egy körutat 13 országon keresztül és felautóztak egészen Nordkappig megtéve 10648 kilométert. Egy másik alkalommal 10 nap alatt elautóztak Angliából számos országon keresztül egészen Horvátország déli csücskéig ahonnan egy kis magyarországi pihenő után indultak vissza Angliába. Utazásaik alatt rengeteg gyönyörű helyen járnak és mindig megfogadják hogy visszatérnek, de a következő utazás mindig máshova viszi őket. Bár nincs ellenükre a kényelmes strandolás mégis jobban élvezik amikor járkálhatnak, túrázhatnak.

Kata jelenleg nem blogol és kalandjait az Utazás Művésztén lehet követni. Ha szeretnél vele kapcsolatba lépni küldj egy e-mailt az utazasmuveszete@gmail.com-ra.

2 Megjegyzés

1. Kedves Kata ! Nagyon szép és szemléletes írás ! Látszik, hogy megérintett benneteket ez a különleges ország.
    További hasonló élményt kívánok!

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.