Ahogy eljutottam addig, hogy vitorlással akarok Földet kerülni

Az álmodozás időszaka

Régen állandóan könyvtárt járó, könyveket bújó gyerek voltam. Először az összes indiános könyv, az összes akkortájt megjelent sci-fi, és a nagy Magyar utazók történetei voltak az olvasmányaim. Dékány András tengerész történeteivel, Jelky Andrással, és Benyovszky Móriccal utaztam el távoli, kalandos tájakra. Jadrannal, az összes óceánra eljutottam képzeletben.

d1 d2 d3 d4 d5 d6

 

A valóságban nem nagyon hittem, de már akkor megfogalmazódott bennem, hogy a legnagyobb esélyem, kedvenc Csendes-óceáni Polinéz szigeteimre eljutni egy hajóval lenne.

Következő, már valós életbeli találkozásom a vízzel Baján volt, ahová a Vízügyi Főiskolára jártam. Nem is a tanulmányokra gondolok elsősorban, hanem a sok kajakozásra, kenuzásra, a Sugovicán, és a Dunán, vagy akár áradáskor a Gemenci erdőben.

sugovica http://egykor.hu/baja/584
Sugovica

Már a főiskola elvégzése után, Pesten voltam, amikor Gál József, és Fa Nándor haza érkeztek első Magyarként a Földkerülésükről. Megcsodáltam a St. Jupátot, de még mindig nem jutottam el addig, hogy én is bele vághatnék, hisz akkor még az volt az elterjedt nézet, hogy a vitorlázás a gazdagok sportja.

jupat
Fa Nándor, Gál József és a St. Jupát

2008-ban jött a Nagy Váltás, amikor rájöttem, hogy ezt én is megcsinálhatom, sőt meg akarom csinálni. Aki tudtán kívül felnyitotta a szemem, legutóbbi szóló Földkerülőnk volt, Méder Áron. Rátaláltam a blogjára, és azóta már vagy tízszer végig olvastam, ahogy 6 méteres kis hajójával szeli az óceánokat.

meder
Méder Áron Carinával

De most nem ragadtam le az olvasásnál, elhatároztam hogy el is indulok ezen az úton.

 

Első lépések

Mint minden járműhöz, a hajóvezetéshez is kell jogosítvány. Egy kollégámmal elhatároztuk, hogy megszerezzük. Először a magyar tengeri jogsinak néztünk utána, de az túl hosszú ideig tartott volna, és sokba is került. Lehet, hogy alaposabb a képzés, de a jogosítvány az csak arra kell, hogy ellenőrzéskor megmutasd a rendőrnek. A tudást, amit a tenger kér, azt meg lehet más úton is szerezni.

Így alakult, hogy egy 5 napos horvát tanfolyam után, ott álltam a kezemben, egy korlátlan, bármelyik óceánra érvényes jogosítvánnyal, és még nem hogy nem tudtam vitorlázni, de nem is utaztam vitorláson (Horvátországban a vizsga csak elméletből áll).

A következő lépés, megtanulni vitorlázni. Ehhez meg a horvát vizek bizonyultak drágának, úgyhogy vissza a Balatonra, és itt a gyakorlati tudás miatt beiratkoztam egy tanfolyamra, ahol megtanultam a vitorlázás alapjait, és a hab a tortán, megszereztem a belvizekre (folyók, tavak) is a hajóvezetőit.

 

Gyakorlat szerzés

Minél többet vízen szerettem volna lenni, úgyhogy a hajóbérlés nem lett volna járható út, főleg nem a távolabbi célhoz, a Földkerüléshez. Sikerült az Adrián egy magyar hajót vennem, egy Balaton 31-est, Ibex-et. (első Földkerülőink is ilyen típusú hajóval kerülték meg a Földet)

ibex
A hajóm, Ibex

Ezután már minden időm, a lányaimmal, barátokkal a hajón töltöttem, végig túrázva, több év alatt, az egész Adriát. A tapasztalatot megszereztem az utak során, és lassan távolabbi vizek felé kezdtem vágyni. Az első kitekintésem az Adriáról egy túra volt Korfura, amiben benne volt két Adria átkelés is. A másodikon kicsit távolabbra jutottam, a Kanári szigetektől, a Karib szigetekig hajózva, átszeltük az Atlanti-óceánt.

 

Merre tovább

Időközben a hajót haza hoztam, felújítani, felkészíteni, egy nagyobb útra. Nagyon messzire még nem tervezek, de az első amit szeretnék, hogy a Dunán vinném vissza a hajót a tengerre, a Fekete tengerről pedig áthajóznánk a Görög szigetvilágba. Onnan meg egyre tovább. Hogy merre, azon ráérek töprengeni valamelyik Görög szigeten.

 

Mit is jelent nekem a Földkerülés

Van egy olyan irányzat, ami a sportról, a kihívásról szól. Megkerülni a Horn-fokot, a Jóreménység-fokot, a Déli óceánokon, nagy szelekben, hullámokban, hidegben hajózni. Egy kicsit ez a stílus is vonz, de ami visszatart, az a hideg, és hogy ez nem a világ megismeréséről szól, inkább az út teljesítéséről.
Hozzám közelebb áll, hogy a legtöbb szigeten megálljak, eltöltsek ott időt, hogy megismerhessem az ott élőket és a kultúrájukat.

A bakancslistámon az egyik előkelő helyen álló pont a Csendes-óceáni Polinéz szigetvilág bejárása.

tahiti
Tahiti

Ne csak álmodozz, kövesd az álmaidat

Álmodozni jó, de ha nem teszel értük, akkor csak álmok maradnak. Sokaknál olvastam itt az oldalon is, hogy egyirányú repülőjegyet vett, és elindult a nagyvilágba. Elindulni a legnehezebb, kiszakadni a megszokottból, a biztonságból, elindulni az ismeretlenbe. De meg kell tenni az első lépést, ha meg akarod élni az álmaidat. Utána a következő lépések már jönnek maguktól, és egyszer csak azt veszed észre, hogy tudsz járni.
Ezt én is még csak most tanulom, megtettem az első lépést, megvettem a hajóm, jelenleg pedig tanulok “járni”.

10 Megjegyzés Tags: ,

Szerző:

Seafarer

Seafarer

István mindig is vonzódott a vízhez. Először csak Dékány András könyveivel, Jokkóval, Jadrannal vitorlázott. Majd jött egy kajak-kenus túrázós időszaka. Végül eljutott a valóságban is a vitorlázáshoz, és annyira elragadta, hogy eltervezte, csak oda megy, ahová vízen el lehet jutni. Sőt már meg is vette a hajót amivel szeretné a Földet megkerülni. Az elmúlt évek nagy részében, Horvátországig jutott el, ott hajózik. Lassan úgy érzi, hogy távolabbi helyek felé kell hajóznia, amibe már belekóstolt hiszen egyszer már átkelt az Atlanti óceánon.

István kalandjait itt lehet követni.

10 Megjegyzés

  1. A legtöbben akkor számolnak be a nagy kalandokról, amikor már véghez vitték őket… Éppen azért lelkesítő ez a cikk, mert benne van a várakozás feszültsége, a nagy elhatározások izgalma, hogy “igen, szeretném ezt meglépni, de a nagy tett még előttem, és bármi történhet addig”. Azt hiszem, nemcsak ahhoz kell bátorság, hogy földkerülésre induljunk, hanem hogy megosszuk e vágyunkat a nyilvánossággal. S épp ebből látni, hogy bátorságból nincs hiány 🙂
    Remek élmény volt olvasni a cikket, köszönet érte.

    1. Köszönöm a véleményed, ez is segít abban, hogy tovább lépjek. Örülök, ha tetszett. Remélem hamarosan már az utról szóló cikkeimet olvashatod. 🙂

  2. Sziasztok ! Gabor vagyok floridabol, es hasonlo utakra keszulok..egy 32 -es pearson tip. hajoval.-Evrol evre..es megyek is minden evben. Valaki meg tudna mondani, h ha en a foldkozi tengerre tevednek amerikai zaszlo alatt, akkor nekem is kotelezo lenne a hajovezetoi vizsga?? Kb vilag eletemben vitorlaztam sok vizeket bejartam mar de meg a foldkozin nem voltam es mint amerikai allampolgarnak itt ezeken a vizeken ( karibb terseg) nem szukseges senkinek a “vizijartassagi”. De nem tudom mi van ha at mennek europaba?? Elore is koszonom ha valaki fel tudna homalyositani..

    1. Szia Gábor! Sajnos biztos választ nem tudok adni, megpróbálok utána kérdezni. De addig is, logikusan belegondolva, szerintem kell hajóvezetői. Mivel annak az országnak a szabályait kell betartsd, akinek a vizein hajózol.
      Jó szelet!
      István

  3. Kedves István!
    Megtiszteltetés, hogy a Balatoni szárny bontogatásodnál vitorlásoktatóként bábáskodhattam.
    Az álmok azonosak azóta is, bár Te előrébb tartassz a megvalósításban.
    Azóta is örömmel olvasom a hírleveleidet és személyes e-mailjeidet. Nagy öröm volt Zadarban is a vízen összefutni az Ibex hajóval pár éve.
    A szél és az áramlatok mindíg összefújják a tengerészeket!
    Úgy gondolom, fogunk még az álmodott helyeinken is találkozni.
    Jó szelet! Imi

    1. Szia Imi! Én is örülök, hogy tőletek tanulhattam, nagyon hasznos volt. A Földkörüli útban meg még beelőzhetsz. 🙂 Még fel kell újítsam a hajót. Nem holnap indulok. Úgyhogy hajrá Neked is!
      Jó szelet!
      István

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.