Téli túra az Everest alaptáborába – Nepál

Nemcsak, hogy legendás kalandorok és hegymászók nyomaiban lehet járni aki ezt a túrát végigcsinálja, hanem közelről csodálhatja meg Everestet. Megtapasztalhatja a nepáli emberek jószívűségét is. Sok ember életét örökre megváltoztatja ez a túra ahogy az enyémet is.

Én egy csoportos útra iratkoztam fel igaz én voltam az egyedüli túrázó. Nem csoda hiszen a karácsony a Himalajában igencsak hideg és szinte senki nem jár arrafele. Még a sherpák nagy része is lekötözik a völgybe. A túravezetőm a térségből való volt és barátként kezelt.

További érdekességet és infót az Everest alaptábor érdekességek cikkben olvashattok.

Az én túrám története ami mellesleg a életem legelső túrája volt:

1. nap  Repülés Katmanduból Luklába (2804m) majd 3 óra túra Phakdingba (2610m)

Rossz volt az idő Katmanduban (ez normális télen)  és az összes járat törölve volt már két napja.  Ahhoz hogy elérje az ember az Everest alaptábor túra kezdőpontját egy fél órás repülőútat kell túlélnie. Igaz ez nehezebb télen amikor sokkal szelesebb az idő, fő szezonban ez a repülőút sokkal biztonságosabb. Annyira rossz volt az idő, hogy nekem helikopterrel kellett mennem, ami egy “örök élmény” volt.

Everes alaptábor túra Lukla reptér
Lukla reptér

A megérkezés után már el is kezdtük a túrát Phakdingba. Amely egy könnyű 3 órás lejtős túra.

2. nap     5 órás túra Namche Bazaar-ba (3440m)

Az Everst alaptábor túra első napjaiban az út sokszor keresztezi a Dudh Koshi folyót és sok izgalmas függőhídon kell átkelni.

Kalandos függőhidak.

Namche Bazaar előtt csak úgy kapkodtam levegő után, de nem a magasság miatt, hanem a lépcsők százaitól, ami úgy tűnt sohasem végződik.

3.nap     Akklimatizációs nap Namche Bazaar-ban (3440m)

Everest alaptábor túra Namche Bazaar
Namche Bazaar

Namche Bazaar a legutolsó “civilizált” falu az Everest alaptábor előtt. Itt töltöttem az első akklimatizációs napot. Ami azt jelenti, hogy 2 napig ugyanazon a magasságon kell aludni. Akklimatizációs napot pihenőnapnak is hívják, de ez nem azt jelenti, hogy pihenünk, hanem, hogy az ember elmegy egy akklimatizációs sétára. Ez abból állt, hogy felmentünk a közeli dombra, hogy 300 méterrel magasabbra menjünk, így a testünk nem fog meglepődni amikor másnap ismét magasabbra megyünk.

Namche Bazaar a hely ahol mindenféle dolgot meg kell venni amire szükség lehet a későbbiekben (túrabot, csoki stb).  Namche Bazaar után már csak kis alap teaházak lesznek. Itt még egy bankautomata is van. Igaz nem volt szükségem pénzre hiszen meleg ételt kaptam minden nap 3-szor (a csoportos út előnye) mindössze innivalóért kellett fizetnem. Minden este vettem két liter forralt vizet amely egyben hálózsák melegítőként is funkcionált. Télen azért hűvös van, de ettől a fő szezonban nem kell félni.

Everest alaptábor túra
Dhal Bhat curry-vel, mindenféle jó benne van ami csak egy magashegyi túrázáshoz kell és annyiszor töltik fel a tányérod ahányszor csak akarod.

4. nap    5 órás túra Tengboche kolostorhoz (3860m)

A negyedik napon az út a gyorsan hömpölygő gleccserfolyó mentén halad. A látvány lenyűgöző hiszen megannyi 6 és 7 ezer méteres hófödte csúcsot lehet látni a nap folyamán. Az út elég meredek felfelé, úgyhogy a előző napi akklimatizációs “pihenés” igencsak jól jött. Pár nehéz óra után elértük Tengboche kolostort amely a Khumbu régió fő spirituális központja.

Everes alaptábor túra Tengboche kolostor
Tengboche kolostor.

5. nap    6 órás túra Dingbochéba (4350m)

Ez egy nagyon fárasztó nap hiszen 500 méterrel feljebb kellett túrázni ahhoz, hogy elérjük Dingbochét. A túra elején sok dzóval lehet szembe találkozni (a yak és a tehén szerelméből született állat). A dzók szállítják a falvak közt az árut a régióban. Ez a túraút egyben a fő ősi sherpa kereskedelmi útvonal is amely fő központja Namche Bazaar. Amikor dzók jönnek szembe akkor mindig az út felső oldalára kell állni nehogy lelökjenek véletlenül. Nagyon békés állatok, de azért jobb az elővigyázatosság.

Everest alaptábor túra
Egy elveszett dzó az úton.

6. nap     Akklimatizációs nap Dingboche-ban (4350 m)

Ma ismét egy akklimatizációs pihenő nap volt amelyen elsétáltunk Chukung völgybe, ahol megnéztünk egy iskolát amelyet Sir Edmund Hillary épített.

Sok buddhista stupa van az útvonalon és mindig óra járásnak megfelelően kell őket megkerülni.

Nepálban a hegyekben élő emberek buddhista vallásúak az alacsonyabb részeken pedig a fő vallás a hinduizmus.

Everest alaptábor túra
Buddhista stupa és a gyönyörű Ama Dablam hegy.

A mai nap tényleg egy könnyű pihenő napnak számított. Miután visszatértem a teaházba megvacsoráztam aztán lefeküdtem. 7 és 8 között tértem nyugovóra minden nap. Magasban lenni nagyon fárasztó a testnek, még az is fárasztó, ha WC-re megy az ember, úgyhogy soha nem volt gond ilyen korán elaludnom.

7. nap    5 órás túra Lobuchéba (4910m)

Az út a Khumbu gleccser kövekkel fedett tetején halad. Pár óra után elhaladtunk megannyi kőemlék mellett, amelyeket az Everesten meghalt mászók emlékére a családtagok vagy barátok emeltek.

Everest alaptábor túra Scott Fisher
Scott Fisher hegymászó emlékhelye.

Ebben a magasságban szinte már minden élet eltűnt. Már nincsenek fák, kevesebb állatot lehet látni. A nap végére már olyan mintha a Holdon járnánk, hiszen csak kövek és sziklák vannak amerre csak ellát az ember.

A sziklák és hó világa.

Minden este a túravezető mérte a véroxigén szintem, valamint a pulzusom. Ez a kis okos szerkezet az ujjra csipeszelve 3 másodperc alatt kiadja az eredményt.

A vér oxigén szintem 88% ami nem rossz hiszen az a jó ha 90% körül marad.

8.nap    Túra az alaptáborba és vissza Gorak shepbe

A Khumbu gleccser nehéz kavicsos, sziklás terepén keresztül halad az út. Pár óra után megláttam a megannyi imazászlót és tudtam megérkeztünk. Az Everest alaptábor nagyon misztikus, különleges hely annak ellenére, hogy egy sátor sem volt (ősszel és télen szinte senki nem mássza az Everestet).

A szél olyan erősen fújt az alaptáborban, hogy nem tudtam egyenesen állni. Ezért is guggolok. Amikor a kép készült még nem tudtam, hogy a fejem fölött lévő lila kis csomag egy ember hamvait rejti, akit Jamesnek hívtak (a lila kis zsákra volt hímezve a neve). Először nem esett le, hogy mi is lehet benne. Igaz nyitva volt úgyhogy belekukkantottam, és egyből leesett, hogy mit is látok. Mivel olyan erős volt a szél, tartottam, hogy bármikor leborulhat a kis zsákocska a kőről. Ami azt jelentené, hogy tetőtől talpig be lennék havazva James hamvaival. Szóval gyorsan elhagytam az alaptábort.

Everest alaptábor
Everest alaptábor ahonnan Everestet nem lehet látni.

Hol is van az Everest a képen? El van bújva a bal oldalon látható hegy mögött. A következő nap elmentünk Kala Pattarra ahonnan kimondhatatlanul gyönyörű a kilátás az Everestre. Miután visszatértünk a teaházba kiolvasztottam magam a yak kaki kályha mellett az előszobában (egyetlen hely ahol fűtés van). A yak kaki égetése nagyon meleg és az összes teaház ezt a módszert használja fűtésre.

Everest alaptábor túra.
Melegszem a yak kaki kályha mellett.

9. nap   7 óra túrázás Kala Pattarra (5555m) korán reggel majd le Perichébe  (4200m)

Hajnali 4-kor kelés, hogy elérjük a napfelkeltét a Kala Pattar tetején. Nagyon nehéz nap volt a magasságnak köszönhetően. Minden 10.dik lépés után pár másodperces pihenő kellett, hogy megint rendesen lélegezhessek. Amint felértünk a csúcsra leültünk és a túravezető meg rajtam kívül senki nem volt a környéken. Miután visszanyertem a lélegzetem, elképesztően nagy csend lett. A távolban csak a Khumbu gleccser víz csobogását lehetett hallani, valamint a jég töredezését a örökmozgó gleccserben. Everestet napokig tudtam volna ott ülve csodálni, de sajnos egy idő után el kellett indulni lefelé. Kicsit szomorú lettem, mert tudtam innen már csak lefelé fogunk menni.

ebc-13-of-15
Nem mindennapi látvány Kala Pattarról. Everest a fekete piramis amely felett a felhők táncolnak. Khumbu gleccser az a fagyott folyó amely balról jobbra lefelé folyik/mozog nagyon lassan amelyen az Everest alaptábor is van.

10. nap    11 órás túra Namche Bazaarba

A terv szerint Namche Bazaart elérni két nap alatt lehet. De mivel mindig alacsonyabbra túráztunk sokkal több oxigén volt a levegőben  és ez olyan érzést adott mint aki 10 Redbullt ivott és szinte lerepültem a Namche Bazaarig 1 nap alatt.

11. nap    7 órás túra Lukláig (2804m)

12. nap    Repülés Katmanduba

Plusz egy hasznos infó zárásként:

Everest alaptábor túra
Így néz ki a WC a túrán.

A Himalája szépsége amit átjár a buddhizmus nyugodt szellemisége az  olyan különleges érzést ad amit soha nem felejt el az ember. Nemhogy nem felejti el, de örökre rabul is ejti.

Ez a cikk a Female Yeti blogján is megjelent.

0 Megjegyzés Tags: ,

Szerző:

Female Yeti

Yeti 2015 szeptemberében ment világgá egy hátitáskával 10 év gondosan feléptett angliai élet után. Világ körüli útja során Patagóniában aludt a híd alatt, csőben, ahol éppen ráesteledett és mégis boldogabb mint valaha, hogy lecserélte a munkáját a BBC-ben full time kalandokra a Föld körül. 2017 áprilisában tért haza egy időre, hogy kidolgozza a jövőjét amiben szeretné ha kalandok, úgyanúgy mint előtte, nagy szerepet játszanának. Yeti már 45 országban járt.

Szíve csücskei a hegyek, ahol szívesen túrázik és mászik, viszont a tengerpartot sem veti meg, szeret olvasni a hullámok közelében. Mindenben kedvét leli, ami szép vagy számára élvezetes ebben a világban.

Mottó: “Nem azért élünk, hogy együnk és a pénzt keressünk. Hanem azért eszünk és keressük a pénzt, hogy élvezzük az életet. Erről szól az élet, és ezért élünk.” George Mallory hegymászó

Yeti kalandjait itt lehet követni.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.