Az Adria déli részén, trullik és vadállatok között

Három hetes nyaralásunk 18. napját szeretném elmesélni Nektek, amikor már Szicíliát elhagyva újra az olasz csizma szárán igyekeztünk északnak. Apuliaban járunk, felkeressük, Alberobellot, Fasanot, Castel del Montet.

Trullik. a különleges kőházak

Alberobello hírnevét a trulliknak köszönheti. Ezek habarcs és fa tartószerkezet nélkül épült hengeres vagy négyszögletes alaprajzú kőből épített házikók, süveges tetővel. Kiépülésükben II. Giangirolamo di Acquaviva conversanói grófnak volt nagy szerepe, aki segítséget nyújtott az itt letelepedő parasztoknak, illetve Apulia más részeiről érkező menekülteknek. Annak érdekében, hogy elkerülje a területén álló házak utáni adó megfizetését, megparancsolta alattvalóinak, hogy csakis olyan épületeket húzzanak fel, amelyeket az adószedők érkezésekor könnyen el lehet bontani, majd távozásuk után gyorsan visszaépíteni. A habarcs nélkül épült trullók tökéletesen megfeleltek elképzeléseinek. Végül azonban fény derült a turpisságra, és a nápolyi király börtönbe záratta a grófot adócsalás vádjával. Alberobello továbbra is a conversanói grófok birtoka maradt, akik kemény kézzel, saját törvényeik szerint uralkodtak. A súlyos adóterhek és sorozatos kegyetlenkedések miatt, a város 1797-ben küldöttséget menesztett a király elé, aki hamarosan aláírta a város szabadságát biztosító dekrétumot.

Egy eredetiben megmaradt trulli

Nagyon érdekesek a házikók, ma a Világörökség részét képezik, s az egész város tiszta, rendezett, szép.

Jaj, emu kopogtat az ablakon!

Ezután következett utazásunk fénypontja. Fasanóban meglátogattuk a Szafari Parkot. Nem voltunk még, ilyen helyen, picit izgultunk is.

A belépő elég húzós volt, de azt mondhatom megérte, mert leírhatatlanul tetszett.  Saját kocsival hajtottunk be a szabadon kószáló állatok közé. A park elején a muflonok, őzikék, szarvasok sétálgattak a kocsi körül, be-benéztek valami “finomfalat” reményében.

Kukucs

Zsilipelős rendszerben engedték be a kocsikat a nagyvadak közé, mint például oroszlánok, tigrisek, medvék. Itt először felhúztuk az ablakokat, de teljes volt a biztonság, egy terepjáróban ülő őr  fürkészte megállás nélkül a terepet. Az oroszlánok sétálgattak, a tigrisek fürdőztek, volt, amelyiknek csak a füle látszott ki a medencéjéből, a macik lustán ücsörögtek.

Aztán következtek a zsiráfok, antilopok, zebrák és más növényevők.

Zebra az úton

Az emuk igen erőszakosak voltak, kopácsoltak az ablakon mindenáron valami csemegéhez szerettek volna jutni. Mi a „zsiráfpajtikat” és a tevéket etettük a legtovább, alig akarták a fejüket kihúzni az ablakon, annyira ízlett nekik a kölesgyolyó, amit rágcsaként vittünk magunkkal az útra. Ez volt az autóval bejárható rész.

Ez a kölesgolyó mennyei! Kérek még!

Ó, a majmok meg ránk támadnak!

Volt egy másik, egy gyalogosan látogatható része is az állatkertnek. Ott először kis maketteken nézhettük meg a déli nevezetességeket. Majd beszállhattunk egy kis „dotto” vonathoz hasonlító járgányba, aminek a teteje és az oldala rácsos volt. Ezzel bevittek bennünket a majmok (páviánok) közé. Ők már lesben álltak, amikor megérkeztünk, sorra felugráltak a vonat tetejére, oldalára. Kis lyukakon lehetett nekik csemegét kigurítani. Mi itt is kölesgolyót gurítottunk nekik, amit úgy látszik, szerettek, mert csak úgy lökdösték egymást el a lyuktól. Nagyon ügyesen alátartották a mancsaikat, nehogy a földre pottyanjon az eleség.

A következő attrakció egy sínautó volt, ami a vadállatok fölé vitt be (barna maci, jegesmaci, orrszarvú, víziló), majd a végállomásánál, egy tónál, amiben fókák úszkáltak, ki lehetett szállni és körbejárni. Pont mire odaértünk nagyon rázendített az eső. Sajnos a sínautó sem bírta és egy sörsátor alatt kellett várakoznunk, míg egy kisvonatot értünk nem küldtek és ki nem vittek.

Volt még egy vidámpark része is a parknak, de az eső miatt, az nemigen működött, meg sajnos időnk sem volt több. Indultunk tovább Castel del Monte felé.

„Apulia koronája”

Az esőfelhők követtek bennünket, ezzel különös sejtelmes színeket kölcsönözve a tájnak. A csodálatos építményt már messziről megpillantottuk, ahogy uralkodik a táj felett. Castell de Monte vagyis Vár a hegyen. Káprázatos látvány volt II. Stauf Frigyes nyolcszögletű, nyolctornyú vadászkastélya a hegytetőn, mögötte a sötét égbolttal. A várat szépen újjáépítették (legalábbis gondolom, hogy ilyen tökéletes állapotban nem maradhatott fenn.) II. Frigyes német király volt 1220-ban koronáztatta magát Rómában császárrá. Ő építette a várat 1240 és 41 között, majd. vadászkastélyként használta. A kétszintes épület termeiben különböző kiállítások láthatók és ablakaiból szép a kilátás a környező vidékre. „Apulia koronája” ma a Világörökség részét képezi.

Castel del Monte

Utunkat a csizma sarkantyújában fekvő San Giovanni Rotondo felé vettük, ahol aznapi szállásunk volt.

Ez a nap utazásunk egyik legkülönlegesebbike volt. Meglátogattunk két csodálatos Világörökségi helyszínt és a szafari park, gyermeknek felnőttnek felejthetetlen élményt nyújt.

Ez a cikk az autovalsziciliaba.blog.hu-n is megjelent és az utazás többi részletéről is ott olvashattok.

0 Megjegyzés Tags: ,

Szerző:

Csatangoló

Erika nagy kalandor volt már fiatalabb korában is hiszen barátnőjével átvonatozta Kanadát és bejárta Ausztráliát. Utazás iránti vágya akkor sem csillapodott amikor családos lett. Jelenleg családjával jár-kel Európa szerte. Kalandjai a családi pár órás sétáktól, a kerékpározáson, a hétvégi kirándulásokon át, a több hetes nyaralásokig terjednek. Szívesen fedezik fel Magyarország rejtett kincseit és Európa autóval megközelíthető helyei is vonzóak számukra. A Világörökségek és a kötelező látnivalók mellett, igyekszenek úgy tervezni utazásaikat, hogy a család minden tagja tudjon valami új és izgalmas élménnyel gazdagodni.

Mottó: “A felfedezés lényege: látni azt, amit már mindenki látott; de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla.”

(Szent-Györgyi Albert)

Csatangolók kalandjait itt lehet követni.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.